gezondheid en sporten

Een gezonde balans tussen lichaam en geest

Het komt wel eens voor dat we ons een dag wat minder voelen. Misschien heb je een slechte dag op je werk gehad of kan de vakantie waar je je op verheugde toch niet doorgaan. Wanneer je veel slechte dagen hebt gehad is het belangrijk om dit in de gaten te houden. Doe je dit niet en heb je alleen maar slechte dagen, dan kan het zijn dat je een burn-out krijgt. Dit willen we natuurlijk allemaal voorkomen. Het is belangrijk dat de balans tussen je lichaam én geest gezond is. Daarom zal je aan beide moeten blijven werken. Aan de ene kant moet je regelmatig bewegen en aan de andere kant moet je ook kunnen ontspannen en je hoofd leegmaken. In dit artikel geven we je tips om mentaal en fysiek in balans te blijven.

Een gezond lichaam

Een gezond lichaam krijg je niet zomaar. Bij een gezond lichaam hoort niet alleen sporten. Ook voeding is hierbij een essentieel aspect. Een goede combinatie van beide zorgt voor een gezond lichaam.

1.      Eet gezond

Een goed voedingspatroon is de basis van een gezond lichaam. Wanneer je veel ongezonde voeding binnen krijgt en veel sport zal je nog steeds geen gezond lichaam krijgen. Zorg er voor dat je elke dag verse groente en fruit eet. Slecht drinken kan ook een boosdoener zijn. Vermijd drinken met koolzuur en suiker. Daarnaast is het ook erg belangrijk om een gevarieerd voedingspatroon te hebben. Elk product bevat andere vitaminen en voedingsstoffen die goed voor je zijn. Varieer hier in.

2.      Beweeg voldoende

Wanneer je niet lekker in je vel zit heeft dit vaak een psychische reden. Daarom is het belangrijk om onder andere met je lichaam aan de slag te gaan. Door meer te gaan sporten ga je je mentaal beter voelen. Probeer daarom elke week minimaal drie keer ongeveer 30 minuten intensief te bewegen. Wanneer je doel is om af te vallen zal je dit drie tot vier keer in de week moeten doen. Je kan jezelf extra motiveren door het resultaat bij te houden met van het berekenen van je Body Mass Index, ook wel BMI genoemd. Ben je benieuwd wat je BMI op dit moment is? Bereken hier je BMI en houd bij wat het resultaat van meer beweging is.

Naast dat je beter in je vel zit door regelmatig te bewegen is een conditie ook goed voor je hart en bloedvaten. Regelmatig bewegen zorgt voor minder klachten op oudere leeftijd.

 

Een gezonde geest

Van regelmatig sporten krijg je meer energie en zal je je psychisch ook beter voelen. Een gezonde geest draagt bij aan het voorkomen van stress.

1.      Een goede nachtrust

Het is belangrijk om elke nacht 7 tot 8 uur te slapen. In je slaap verwerk je namelijk wat er de afgelopen periode is gebeurd. Daarnaast stijgt je energielevel. Om overdag goed te presteren dien je voldoende slaap te hebben. Een comfortabel bed en een rustige kamer zijn dan ook essentieel.

2.      Sociaal contact

Het is belangrijk om regelmatig iets leuks te doen met vrienden of familie. Je moet ergens naar uit kunnen kijken zoals een leuk uitje of een vakantie. Door leuke dingen te doen ontspan je je en vergeet je alle zorgen. Want elk mens heeft zorgen, dat kan je niet vermijden.

3.      Tijd voor jezelf

Naast iets leuks doen met anderen mag je ook jezelf verwennen. Even langs de manicure of een jas kopen die je al zo lang op het oog hebt. Deze kleine dingen maken een mens gelukkig. Want ook jij verdient dat!

Scroll naar top